4 Tips voor een goede nachtrust

Slaap is erg belangrijk voor het dagelijks functioneren. Tijdens het slapen herstelt je lichaam en maken je hersenen zich klaar voor de volgende dag. Een uitgeruste nacht draagt bij aan beter functioneren, meer energie en een beter humeur. Toch wil het niet altijd lukken om een goede nachtrust te maken. Je denkt bij een goede nachtrust al snel aan vroeg slapen of zoveel mogelijk uren maken. Hoewel dit feitelijk zeker bijdraagt aan een goede nachtrust, is het niet voor iedereen even makkelijk om zomaar in slaap te vallen of dan wel vast te slapen. In deze blog lees je 4 tips die bijdragen een verbeterde nachtrust.  

Houd je vast aan een slaapritme 

Vaste tijdstippen om te slapen dragen bij aan een beter slaapritme. Je hersens en lichaam herkennen het tijdstip van slapen, waardoor je een slaapritme creëert en dus ook makkelijker in slaap komt.  

Zorg voor een rustige slaapkamer 

Een rustige slaapkamer draagt eraan bij dat je niet zomaar wordt afgeleid. Is het te licht in je kamer? Dit kan liggen aan de doorschemering van je gordijnen. Hoe donkerder jouw kamer hoe beter je je afsluit voor licht en prikkels. Zwarte gordijnen zijn een eenvoudige optie om veel licht buiten de kamer te houden. Ook gordijnen in combinatie met bijvoorbeeld vitrage of inbetweens zorgen voor een betere afsluiting van het licht. Op zoek naar geschikte vitrage? Shop dan vitrage bij A House of Happiness.  

Eet of drink geen opwekkende middelen 

Eet je een grote maaltijd voor het slapen gaan? De kans is groot dat je lichaam actief blijft omdat het al dit eten moet verteren. Ook het nuttigen van opwekkende middelen zoals cafeïne, chocolade, suiker of sigaretten hebben een opwekkende functie. Vermeid dit soort producten dus voordat je gaat slapen.  

Zorg voor voldoende beweging 

Beweging is goed voor zowel je hersenen als je slaap. Je wordt vanzelf moe als je voldoende beweegt en het is goed voor de verbanding van je lichaam. Probeer het sporten niet vlak voor het slapen te doen, dan zit je lichaam namelijk nog vol adrenaline, waardoor je moeilijk in slaap komt.  

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *